راه های ارتباط و تماس با

وکیل و مشاور حقوقی

ساعات کاری دفتر و مشاوره

ساعت 5 الی 8 بعدازظهر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وکیل متخصص نفقه در خمینی شهر

وکیل متخصص نفقه در خمینی شهر

نفقه !!! این کلمه به گوش بسیاری آشنا بوده به خصوص افرادی که دچار مشکلات حقوقی در حوزه خانواده می باشند بسیار از این واژه استفاده نموده اند چرا که یکی از موضوعات مهم در حوزه حقوق خانواده مبحث نفقه می باشد .

جهت آشنایی با این موضوع در این مقاله تلاش خواهد شد تا بصورت مختصر توضیحاتی کاربردی به شما داده شود تا نسبت به آن آگاهی خود را بالاتر ببرید.

هر چند بهتر است در صورت بروز یک مشکل حقوقی در خصوص نفقه به یک وکیل متخصص نفقه مراجعه نموده و از ایشان مشورت و یاری بگیرید .

و اگر در شهرستان خمینی شهر هستید می توانید برای بهره مندی از خدمات وکیل متخصص نفقه در خمینی شهر به دفتر ما مراجعه نموده تا پس از تعیین نوبت مشاوره ، مشکل خود را مطرح و بهترین راهنمایی در این خصوص را دریافت نمایید.

نفقه در لغت به معنای خرجی یا خرج بوده و در معنای فقهی و حقوقی آن به معنای مخارج زن و فرزند را گویند هر چند در فقه و قانون نیز به نفقه اقارب یعنی نزدیکان نیز اشاره شده است .

درماده 1107 قانون مدنی  (اصلاحي 19ˏ08ˏ1381) آمده است:نفقه عبارت است از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزينه هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطه نقصان يا مرض.

درماده 1106 قانون مدنی نیز تصریح شده : در عقد دائم نفقه زن بعهده شوهر است. در حالی که در عقد موقت نفقه به زن تعلق نمی گیرد مگر این که تصریح گردد. (ماده 1113 قانون مدنی)

زن جهت مطالبه نفقه گذشته نیز میتواند اقدام نماید ولی نفقه گذشته فرزندان و اقارب قابل مطالبه نخواهد بود.

نفقه فرزند به عهده پدر بوده و در صورت نبود پدر به عهده جد پدری و در صورت نبود جد پدری با رعایت الاقرب فالاقرب و در صورت عدم توانایی در پرداخت نفقه به عهده مادر می باشد. (ماده 1199 قانون مدنی ) که البته در صورت نبود مادر نیز قانون گذار وظیفه پرداخت نفقه را به عهده جدات پدری و جدات و مادری قرارداده است .

در خصوص نفقه اقارب از جمله پدر و مادر قانون گذار در ماده 1200قانون مدنی این گونه آورده است :  نفقه اَبَوين با رعايت اَلاقرَب‌ فَالاَقرب بعهده اولاد و اولادِ اولاد است.

یکی از سؤالاتی که بسیار شایع می باشد این بوده که چه زمانی نفقه به زوجه تعلق نمیگیرد پاسخ به این پرسش را ماده 1108 قانون مدنی این گونه آورده است : هر گاه زن بدون مانع مشروع از اداي وظائف زوجيت امتناع كند مستحق نفقه نخواهد بود.

در خصوص  این که  تا چه سنی فرزندان می توانند از خانواده خود نفقه دریافت نمایند  باید گفت که فرزند دختر تا زمانی که در خانه پدری مستقر هست و ازدواج نکرده، شاغل نیست و درآمدی ندارد و همچنین فرزند پسر تا زمانی که به سن ۱۸ سال کامل رسیده و شغلی برای کسب درآمد پیدا نکند خانواده او ملزم به پرداخت نفقه می باشند .

این که میزان و مقدار نفقه نیز چه مقدار باشد نیز قانون گذار معیار مشخصی تعیین نکرده است اما با رجوع به عرف می توان گفت آن چه مورد نیاز معیشت فرزند باشد از قبیل پوشاک و خوراک و تأمین هزینه های درمانی بصورتی که فرزند دچار عسر و حرج نگردد حداقل میزان نفقه می باشد .

اما این که نفقه را چگونه می توان مطالبه نمود خود موضوعی دیگر بوده که نیاز به راهنمایی دقیق تری داشته و وکیل متخصص نفقه می تواند مشاور خوبی در این خصوص باشد .

هر چند نفقه ازدعاوی خانواده بوده ولی هم اکنون با وجود شوراهای حل اختلاف می توان جهت مطالبه نفقه چه زوجه و چه فرزند به این مرجع مراجعه نمود و از آن به طرفیت شخصی که ملزم به پرداخت نفقه بوده و در اکثر موارد شوهر و یا پدر خانواده می باشد و از پرداخت نفقه استنکاف می نماید دادخواست مطالبه نفقه داد .

همان گونه که قبلاً نیز گفته شد زوجه هم بابت نفقه گذشته و هم نفقه جاریه می تواند درخواست مطالبه نفقه را به شورای حل اختلاف محل زندگی خود تقدیم نموده ولی فرزند یا فرزندان صرفاً جهت مطالبه نفقه جاریه خود قادر به ارائه درخواست بوده و نظر به این که نفقه نیز از دعاوی مالی بوده باید حد نصاب صلاحیت دادگاه به لحاظ مبلغ خواسته نیز رعایت گردد.

بنا براین در صورت استنکاف زوج و یا پدر از پرداخت نفقه به ترتیب زوجه یا فرزند می تواند با ارائه مستندات خود که برای زوجه سند ازدواج و شناسنامه می باشد و برای فرزند نیز ارائه شناسنامه کافی بوده درخواست خود را ارائه نماید.

بطور معمول پس از ثبت دادخواست مطالبه نفقه از طریق دفاتر خدمات قضایی و یا در صورت داشتن وکیل از طریق سامانه خودکاربری وکلا دادخواست مطالبه نفقه توسط مقام ارجاع به یکی از شعب شورای حل اختلاف ارجاع گردیده و دفتر شورای حل اختلاف نیز پس از ثبت دادخواست و در صورت تکمیل دادخواست و منضمات آن وقت رسیدگی تعیین و طرفین دعوت به حضور در جلسه رسیدگی می گردند .

با توجه به ماهیت شورا در بدو امر اعضای شورای حل اختلاف با شنیدن اظهارات طرفین آنها را دعوت به صلح و سازش نموده و در اکثر موارد با توجه به نحوه مداخله اعضای شورای حل اختلاف موضوع از طریق صلح و سازش حل و فصل گردیده و معمولاً شوهر و یا پدر راضی به پرداخت نفقه همسر و یافرزندان خود گردیده و در مواردی که اختلاف شدیدتر بوده و در صورتی که اعضای شورا تشخیص داده که شوهر و یا پدر بدون دلیل موجهی از پرداخت نفقه خودداری می نماید با ارجاع امر به کارشناس نفقه میزان نفقه زوجه و فرزند تعیین شده که این نظریه از جانب هر دو طرف قابل اعتراض می باشد .

پس از قطعی شدن نظریه کارشناس و یا عدم اعتراض مؤثر به نظریه کارشناس توسط قاضی شورا رأی مقتضی مبنی بر محکومیت زوج و یا پدر صادر گردیده که این رأیبا توجه به مقررات حاکم بر شورای حل اتخلاف تا مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در محاکم عمومی حوزه قضایی بوده و پس از صدور رأی تجدیدنظرخواهی با درخواست خواهان برگ اخطار اجرایی صادر و به شخص محکومٌ علیه ابلاغ گردیده تا درمهلت ده روزه آن شخص محکومٌ علیه نسبت به پرداخت نفقه تعیین شده اقدام نماید.

در صورت عدم پرداخت نفقه موضوع اجرائیه به درخواست محکومٌ له برگ اجرا به شعبه اجرای احکام شورای حل اختلاف ارجاع گردیده تا پس از تشکیل پرونده اجرایی مراحل اجرای آن بر اساس قانون اجرای احکام مدنی و همچنین قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی انجام گیرد.

در شعبه اجرای احکام شورا نیز به درخواست شخص محکومٌ له اگر اموالی از قبیل موجودی حسابهای بانکی و قرض الحسنه ، خودرو و یا املاکی از محکومٌ علیه معرفی و یا یافت شود آن اموال توقیف گردیده و ترتیبات وصول محکومٌ به از محل اموال توقیف شده صورت خواهد گرفت که برای آگاهی بیشتر دراین خصوص به مقاله وکیل متخصص اجرای احکام در خمینی شهر مراجعه نمایید.

وکیل متخصص نفقه در خمینی شهر

حال اگر با توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد باز هم نیاز به مشاوره و یا استفاده از وکیل متخصص نفقه داشتید می توانید با مراجعه به دفتر ما که آدرس آن در پایین همین صفحه موجود بوده مراجعه و از خدمات وکلای مجرب و متخصص این دفتراستفاده نمایید.